Participare la stagiul de formare Erasmus+ în Spania, în
cadrul proiectului Educație europeană în școala noastră, coordonat de
Școala Gimnazială nr. 4 Suceava
În perioada 14-18 iunie
2021, doamna profesor doctor Ciupu Mariana-Vica de la Școala Gimnazială nr. 4
Suceava a participat alături de două cadre didcatice din Polonia la stagiul de
formare Erasmus + Project Based Learning, furnizat de centrul de formare
iDevelop Teacher Training afiliat societății EuroMind, la Sevilia, în Spania, în
cadrul proiectului de mobilitate a personalului din domeniul învățământului
școlar (Learning Mobility of Individuals – School education staff mobility)
intitulat Educație europeană în școala noastră 2019-1-RO01-KA101-062567,
finanțat de Comisia Europeană și coordonat de doamna profesoară în învățământul
primar Mazilu Mirela. Coordonatoarea proiectului a menționat că scopul
proiectului este însușirea de către profesori a unor metode didactice
interactive, inovatoare și colaborative și a completat cu precizarea că acest curs
de formare și mobilitatea, inițial programate pentru anul 2020, au fost amânate
pentru anul curent în contextul pandemiei de Covid-19.
Programul de formare a debutat
cu activități de dinamizare a grupului prin tehnici teatrale și metode expresive
și creative utilizate de formatoare, actrița Cristina Dominguez, astfel încât
participanții s-au cunoscut și și-au exprimat obiectivele, așteptările și îndoielile
cu privire la formare. Au urmat 5 module de curs pe tema învățării bazate pe
proiect, desfășurate atât indoors cât și outdoors, în care au fost prezentate
și explicate strategiile cele mai eficiente ale învățării colaborative și
modalitatea de planificare, dezvoltare și evaluare a unui proiect educativ prin
metode ca tehnicile teatrale, analiza, reflecția, colaborarea și meditația,
implicând cele cinci simțuri. Primul modul de formare s-a axat pe perspectiva
diacronică a cadrului educațional cu accente pe felul în care era abordat
procesul de predare-învățare-evaluare în trecut și cum este desfășurat în
prezent ținând cont de cerințele elevilor și ale părinților și de așteptările
societății. Următorul modul a evidențiat modul în care teoria inteligențelor
multiple a psihologului Howard Gardner poate contribui la optimizarea învățării
și la obținerea unui grad mai mare de implicare a elevilor într-un proces de
învățare ancorat în realitate și conectat la interesele copiilor și ale
adolescenților.
Competențele secolului XXI
au fost subiectul principal al următorului modul: comunicarea orală și scrisă,
gândirea critică, rezolvarea de probleme, colaborarea, creativitatea,
inițiativa, adaptabilitatea și agilitatea, speranța și optimismul,
introspecția, empatia, reziliența, curajul și viziunea asupra viitorului.
Modulul 4 s-a centrat pe ascultarea activă cu scopul conectării la ceilalți, ca
abilitate esențială în implementarea învățării colaborative în cadrul unui
proiect educativ, care implică totodată gândirea critică, creativitatea,
colaborarea și comunicarea. A urmat vizita la Școala Agora CEIP pentru a observa
rezultatele învățării bazate pe proiect împărtășite de elevii și profesorii
școlii și pentru a descoperi particularitățile învățământului primar și
gimnazial spaniol într-un dialog cu directorul școlii. Ultimul modul a rezumat strategiile,
arhitectura și ingredientele învățării pe bază de proiect, culminând cu Dream
big, un exercițiu de analiză și introspecție asupra sinelui ca protagonist
în îndeplinirea celor mai îndrăznețe visuri. Concluzia sesiunilor de formare a
subliniat că orice rezultat trebuie să fie inițiat și promovat de propria
persoană, singura responsabilă de propria fericire și împlinire, fără a aștepta
ca ceilalți să se schimbe pentru a deveni fericit. Condiția este ca rezultatele
să fie convenabile și rezonabile din punct de vedere ecologic, iar consecințele
lor să fie sustenabile și benefice atât pentru propria persoană cât și pentru
celelalte persoane.
Stagiul Erasmus+ s-a
încheiat cu o vizită ghidată a Seviliei și cu o activitate culturală, participarea
la un spectacol de flamenco intitulat Pasado, la teatrul Salvador Tavora
din Sevilia, imprimând în memorie amintirea inefabilă a unor emoții intense și pasiunea
fascinantei și însoritei Andaluzia prin dansul expresiv și temperamental,
născut din emoția suferinței, exprimând o filozofie de viață cu referire la reînnoirea
trecutului ca parte a personalității noastre prezente și viitoare.
Ciupu
Mariana-Vica
Școala Gimnazială nr. 4 Suceava
https://www.monitorulsv.ro/Local/2021-06-29/Participare-la-stagiul-de-formare-Erasmus-in-Spania-coordonat-de-Scoala-Gimnaziala-Nr-4-Suceava
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu